Carstvo tehnoloških inovacija – Web Summit
14.01.2019

Carstvo tehnoloških inovacija – Web Summit

Godinama već čitamo tekstove i gledamo klipove o Web Summitu kao najvećoj tehnološkoj konferenciji na svetu i negde u decembru 2017.  koleginica Tamara Bekčić i ja smo imale mogućnost da kupimo kotizacije po povoljnim uslovima za ovu toliko hvaljenu konferenciju. Nije nam trebalo ni dva minuta da se dogovorimo i krenemo u, tada još ne znajući, ozbiljnu avanturu. Ozbiljan tim koji stoji iza organizacije jedne ovakve konferencije je već tokom leta počeo da šalje e-mailove da se potvrdi učešće, pa teme, predavače... Instalirale smo aplikacije i sa skromnim planovima o predavanjima i sesijama krenule 4. novembra u Lisabon.

Pokrenute važne teme

Na Web Summitu su pokrenuta ozbiljna pitanja kao što je budućnost Interneta i uloga trenutno prisutnih velikih kompanija i vlada, pošto se pretpostavlja da će sledeće godine po prvi put u istoriji 50% svetske populacije biti povezano na internet. Zatim pitanja kao što su da li nam treba deklaracija o digitalnim ljudskim pravima, možemo li zaustaviti porast lažnih vesti i spasiti medijsku industriju od same sebe, kako izgraditi poverenje u doba dezinformacija, da li tehnologija ubija demokratiju, šta je fer digitalna ekonomija i kako postići digitalni mir u doba sajber-pretnje.... Tri trenda koja će biti prisutna narednih godina i o kojima će se još pričati jesu fokus na korisnike, crypto valute i regluativa.

Web Summit se održava tek osam godina, a broj posetilaca se hiljadama puta uvećao, od 2010. kada je u Dablinu održan prvi WS  i kada je bilo priutno 400 posetilaca, i ove godine je prisustvovalo skoro 70.000 ljudi iz više od 150 zemalja. Nikada u istoriji se nije desilo da se jedna konferencija razvije ovom brzinom. Ideja koju je Pedi Krosgejv imao te 2010. je bila da poveže tehnološku zajednicu sa svim industrijama, a za osam godina je postao najveća konferencija o tehnologijama na svetu. Faktički je Web Summit postao naveće i najvažnije tržište u Evropi. Kažem tržište jer je to globalno mesto za sastanke, regrutovanje potencijalnih zaposlenih, investiranje u nove start up kompanije i uopšte za sve one koji imaju potencijal da zahvaljujući tehnologijama transformišu poslovanje vodeći računa da svojim korisnicima ponude rešenja koja će im olakšati život.

Web Summit je neverovatna prilika da se inspirišete, upoznate zanimljive ljude i postavite neka pitanja o budućnosti poslovanja uopšte. Da li je to mesto gde možemo da naučimo nove stvari, pa rekla bih da to zaisi od onog čime se bavite. Ako je vaša kompanija velika i radi na prilično konzervativan način, pripadate nešto starijoj generaciji ili procenjujete da nemate dovoljno znanja o tehnologiji, a želite da naučite onda ćete sigurno mnogo toga saznati na Web Summitu. Ako ste mlađi, imate dobro tehnološko znanje i praksu ili ste upoznati sa startup ekosistemom - verovatno nećete otkriti mnogo toga novog. U oba slučaja smatram da je neophodno posetiti ovu konferenciju, jer je to savršena prilika da zavirite u buućnost svih industrija – moda, automobilizam, finasije, robotika, prehrambena industrija i da shvatite koliko je tehnologija danas postala moćna i koliko smo svi mi postali zavisni od tehnologije. A sa druge strane to je pravo mesto da sretnete svoje istomišljenike. Samo treba da prilagodite očekivanja, ne možete na Web Summitu naučiti novi jezik za programiranje na primer u tih par dana, ali možete videti kako drugi ljudi razmišljaju i kako tehnologiju stavljaju u službu svakodnevnog, ali i naučnog rada i života.

Meni je interesantan podatak da su ove godine na Web Summitu 44% učesnika bile žene što je skoro duplo u odnosu na pre pet godina kada ih je bilo 24%. Tako da je ovo za mene impresivna i veoma pozitivna promena. Takođe su jasni pokušaji organizatora da žene budu vidljive kao govornici i moderatori, što apsolutno podržavam. Ali to ne znači da su polovina zaposlenih u tehnološkim kompanijama žene. Web Summit nije najsavremenija konferencija na svetu. Da ne bude zabune, nisu na Web Summitu prisutni samo ljudi koji se bave programiranjem i razvojem tehnologija, mobilnih uređaja, mada lično mislim da oni čine većinu. Ima tu i ljudi iz marketinga, PR, zdravstva, turizma.....

Planski na Samit

Pošto je ovo bilo prvi put da smo posetili Web Summit već prvog dana smo naučile najvažniju lekciju – planiranje je ključno. Nisam slučajno boldovala ove reči, bez obzira što smo imale instaliranu aplikaciju i grubo unele šta želimo da slušamo i kojim sesijama da prisustvujemo, to nije bilo dovoljno. Udaljenost između hala u kojima se dešava Web Summit (konferencija se održava u paviljonima izgrađenim 1998. godine za EXPO) i kratko vreme između predavanja, radionica, panela, ogroman broj ljudi kroz koje se treba probiti su nam prilično zakomplikovali život. Ovo je mali savet za buduće postioce, ukoliko se dva zanimljiva predavanja dešavaju u razmaku od 10 minuta, a nisu u istom paviljonu, izaberite odmah jedno i koncentrišite se na sledeća, jer je nemoguće da za to vreme stignete u različite paviljone...

Web Summit ostaje u Lisabonu još 10 godina saopštio je na otvaranju Pedi Kosgrejv (Paddi Cosgrave), a premijer Portugalije i gradonačelnik Lisabona su najavili da Lisabon ima želju da postane tehnološki centar. Web Summit je Lisabonu doneo ozbiljan finansijski oporavak od 2016. kada se preselio iz Dablina, pogotovo posle krize koja je zahvatila Portugaliju između 2011. i 2014.

Vlada Portugalije procenjuje da sam događaj generiše 300 miliona evra (347 miliona dolara) za grad Lisabon i to kroz smeštaj posetilaca, transport, hranu i druge prihode tokom nedelje u kojoj se održava Web Summit.

Desetogodišnji sporazum koji su potpisali Web Summit i portugalska vlada obavezuje WS da ukoliko odluči da konferenciju preseli na neku drugu destinaciju mora da plati državi 3 milijarde evra (3,5 milijardi dolara). Ova suma je minimalni očekivani ekonomski podsticaj Portugalije od ovog događaja.

Prvobitna ideja bila je da Web Summit ostane tri godine u Lisabonu i onda se preseli na neku druggu evropsku destinaciju. Više od 20 evropskih gradova se takmičilo da baš oni budu sledeći domaćini Web Summitu.

Sve konferencije, bez obzir na velićinu, su u manjoj ili većoj meri i marketinški događaj. Web Summit u tom pogledu nije drugačiji. Marketing je prisutan svuda – na start up štandovima - dobro su „opremljeni“, pošto je glavni cilj pronaći klijente i investitore, ali i kod velikih svetskih kompanija. Svi imaju aktivacije za posetioce kojima privlače njihovu pažnju.

Nadam se da ćemo odgovore na mnoga postavljena pitanja s početka ovog teksta dobiti na narednim Web Summit konferencijama, a kako ćeWeb Summit u narednih 10 godina ostati u Lisabonu, to može biti odlična prilika da posetite ovaj neverovatan grad, posebno ako niste nikad bili. Ambicioznost organizatora je da konferencija svake godine bude aktuelna, različita i bolja.

Autor: Milena Avramović-Bjelica

Tekst je inicijalno napisan za Svet osiguranja za decembarski broj