GDE JE GRANICA?
11.12.2014

GDE JE GRANICA?

Granice nas dele, ali i povezuju. Da nema granica mnoge uloge u društvu ne bi bile jasne. S druge strane, ukoliko su isuviše jake ili visoko postavljene, mogu da predstavljaju prepreku u stvaranju željenog partnerstva.
Nekoliko je naizgled različitih tržišnih pojava koje sve imaju isti rezultat – brisanje granica koje su osnova dobrog partnerstva između agencije za odnose s javnošću i klijenta. Pored toga što mislim da je tema aktulena, pišem zapravo da mi bude lakše.
Pišem dakle, o agencijama čiji su klijenti smanjili budžete globalno, a lokalno očekuju isti kvalitet i jednako veliki obim podrške; o onima od kojih klijenti očekuju mnogo, a daju malo u smislu budžeta, poverenja, vremena ili informacija... Pišem o kolegama koje poslove dobijaju na transparentan način, koji se ne bave trgovinom uticaja niti to pokušavaju, i koje ne pružaju usluge po cenama mnogo višim ili nižim od tržišnih. Istovremeno, trude se da znanje i praksu stalno unapređuju.
Besplatni kvalitet – gde to postoji?
Ponekad mi se čini da je idealna agencija iz ugla pojedinih klijenata, ona koja ne naplaćuje svoje usluge. Poželjno je da je pri tome čini požrtvovan tim iskusnih stručnjaka, koji će ponekad ili sve češće, pomagati i oko drugih aktivnosti, nevezanih za komunikacije i ponekad nevezanih za posao uopšte. Sa ciljem da opravdamo svoje prisustvo, klijentovo nerazumevanje, slabu evaluaciju ili budžete... često obavljamo aktivnosti i zaduženja koja nama, komunikacijskim savetnicima, ne pripadaju ni po kom osnovu.
Kvalitet ne možemo davati gratis, tako svet ne funkcioniše. I granica nije granica, ako je nedovoljno jasna obema stranama. Paradoks je da mi, kao savetnici kojima je komunikacija osnovna delatnost ne možemo da prenesemo te poruke. Pitanje je šta možemo da uradimo da stanje poboljšamo.
Traži se dobar klijent

Godinama slušamo šta sve treba da poseduje dobra PR agencija i na koji način bi trebalo da neguje klijenta i da radi s njim. Proaktivnost, kreativnost, inovacije, preciznost, merljivost rezultata, posvećenost... samo su neki od epiteta koje pokušavamo da zaradimo. S druge strane, da li znate da je neka kompanija postavila pitanje kako da bude zaista dobar ili još bolji klijent agenciji?

Evo par saveta i za njih:
1. Uloga ili zadaci PR agencije moraju biti jasni u startu. Najveći deo očekivanja se kreira na samom početku, a ne tokom rada.
2. Obostrano informisanje – uspešna saradnja podrazumeva razmenu podataka i mišljenja. Agencija ne može da upozna klijenta isključivo preko interneta i drugih eksternih izvora. Upoznavanje je proces tokom koga obe strane ulažu i vreme i energiju, a uspešna saradnja zahteva kontinuirano informisanje.
3. Budite realni – želje su jedno, a mogućnosti drugo. Ograničenja srećemo na svakom koraku, a najčešća su ona finansijske prirode. Agencija može da se trudi da kreativnim ili originalnim pristupom u velikoj meri prevaziđe neka ograničenja i tada ulaže veliki trud i vreme, ali limitiran budžet dugoročno znači limitiran rezultat.
4. Mi smo na vašoj strani: PR agencija je uz vas i kada je sunčano i kada pada kiša. Kada klijent prihvati kvalitetan predlog i dobije ovacije, agencijski tim iz prvih redova tapše i raduje se klijentovom uspehu. Kada klijent ne prihvati dobar predlog, a situacija pokaže da je trebalo, PR agencija predlaže alternativu koja će sanirati situaciju ili nadoknaditi nastalo kašnjenje. Partneri ne likuju, ali ni ne spuštaju glavu. PR agencija savetuje, poštuje i trudi se da isto to inspiriše kod klijenata.
5. Recite hvala: nemojte da dozvolite da se dobre stvari podrazumevaju. Pohvalite ili zahvalite, vaše razumevanje Agenciji predstavlja veliku motivaciju, biće još bolja posle toga. Iskrenost je temelj svakog partnerskog odnosa. Nikako nemojte da omalovažavate uložen trud i rezultate vaše agencije. Bolje otvoreno recite kada je situacija teška, povećan pritisak, kada ima promena u pogledu ljudi ili budžeta... pomoći ćemo na način na koji možemo, partnerski.
PR agencije čine ekonomisti, filolozi, novinari, inženjeri... nečije mame i tate ili nečija deca koja i vikendom, tokom svog slobodnog vremena, misle i na svoje klijente. Radimo za vas, čak i kada vam ne pišemo ili vas ne zovemo. Najbliži smo vašoj internoj javnosti, ali imamo objektivnost eksternih savetnika. Volimo da se ponosite nama, kao i mi vama.
I za kraj, poput matičara, rekla bih samo da odnos između agencije i klijenta nije i ne bi smeo da bude samo ugovor, već dobra volja i komunikacija. Valjalo bi zato da se, svako sa svoje strane, potrudi još malo.
Izvinjavam se svima onima na koje se ovaj tekst ne odnosi, onima koji se ne prepoznaju i koji ne funkcionišu na dole opisan način. Oni predstvaljaju svetle primere partnera, kakve nam svima želim.
Tekst je inicijalno napisan za PRO.PR dodatan Dnevnom listu