Do PR agencies  have a future?
02.11.2016

IMAJU LI PR AGENCIJE BUDUĆNOST?

Pet zaključaka sa globalnog PR samita u Oksfordu

Ove jeseni smo po prvi put prisustvovale globalnom godišnjem PR samitu koji organizuje ICCO (International Communications Consultancy Organization). Tema je bila budućnost agencija koje se bave komunikacijama: „Talent, Inspiration and Innovation – Creating the Consultancy of the Future“. Inspirisana visoko-kvalitetnim sadržajem izlaganja i obrađenim temama, delim s vama pet najvažnijih zaključaka.
Agencije imaju mnogo izazova i problema, ali stručan kadar i bogato iskustvo u njih ne spadaju. Zbog toga pravo pitanje glasi ne da li, već kakva nas budućnost čeka?

1. Svež osvrt na Ljude

Agenciju čine ljudi. Bez ljudi nemamo biznis. Kako se menjaju naše dnevne obaveze i usluge, tako se menjaju i kadrovi koji su nam potrebni. Ponekad je potrebno da resetujemo poznate činjenice, upotrebimo tehnologiju i podatke koji su nam na raspolaganju i budemo hrabri u odabiru novih članova tima, s raznovrsnim obrazovanjem, veštinama i iskustvom.
S druge strane, zadržavanje ljudi u agencijama na celom svetu predstavlja veliki izazov. Zbog toga je važno da negujemo radnu sredinu koja omogućava dobar balans poslovnog i privatnog života, da ulažemo u svoje kolege i da ih motivišemo u pravcu inovacija, ali i, evo jedne ideje... da ih tretiramo jednako kao svoje klijente i da mislimo timski. Za kraj, zapamtite da ljudi najčešće napuštaju svoje šefove, a ne agencije.

2. Korišćenje istraživanja i merenja

Okružuje nas neverovatan nivo informacija, ali nisam sigurna da ih optimalno koristimo. Mislim da je stepen korišćenja podataka koje pružaju online alati u inostranstvu veći nego kod nas.
PR je sve više „data-driven“ i to je dobra vest jer podaci pomažu u merenju rezultata i poslovnog značaja funkcije komunikacija. Rezultati istraživanja nam pomažu da adekvatna poruka stigne do adekvatnih grupa, da sagledamo matrice i pravila, oblikujemo i pričamo priče kroz efikasne aktivacije, vodimo relevatne dijaloge.
Mreža kojoj pripada agencija Chapter 4 neguje „evidence-based“ pristup već dugo. Modeli ili alati se menjaju iz dana u dan, ali stepen značaja samo raste.
Jedna od kampanja koja odlično ilustruje vrhunske domete kombinacije kreativnosti i brda podataka je
House of Clicks.

Ukoliko vam nije poznata, obavezno je pogledajte, a ukoliko nju znate, evo još jedne
Mirrors of Racism.

Doći će vreme kada ćemo fakturisati (isključivo) na osnovu online merenja... i taj trenutak nije daleko. Zato se spremite na vreme.

3. Lideri koji uče

Današnji menadžeri su adaptivne vođe čiji je zadatak da pronađu nova rešenja za nove probleme, u realnom vremenu. Da bi bili uspešni, da bi predvodili promene, donosili dobre odluke i motivisali druge da se razvijaju, oni moraju biti otvorenih shvatanja, fleksibilni i pozitivni. Nađite vreme i investirajte u sebe, ovaj svet ima što-šta da nas nauči. Nađite vremena da razmišljate i hranite svoju viziju i strast. Imate odgovornost ne samo prema sebi, već i prema kolegama i klijentima. Razmišljajte o budućnosti i o mestu vašeg tima u njoj.

4. Paradoks žena u PR-u

Organizacija Global Women in PR raspolaže rezultatima najnovijeg istraživanja koje potvrđuje da i delje postoji ogroman jaz u pogledu plata žena i muškaraca u našoj profesiji. Iako u velikoj većini, žene zauzimaju svega 16 odsto rukovodećih pozicija. Preporuke koje su usledile podrazumevaju: više dijaloga na tu temu, fleksibilnije radno vreme (često zbog specifičnih porodičnih obaveza), unapređenje veština koje će im uliti više samopouzdanja, podrška i umrežavanje. Iako nije u vezi  samo sa našom profesijom, najtoplije preporučujem podsetnik o ovoj važnoj temi  kroz kampanju
Equal Future.

5. Bodljikave ideje

Velike ideje su često i veliki rizik. „Bodljikave“ su velike ideje koje omogućavaju značajne dijaloge, mnogo aktivacije i manifestuju se kroz veliki broj komunikacijskih kanala. U njihovoj srži su relevantni podaci – (opet) istraživanja iz različitih oblasti oko brenda i proizvoda. PR agencije se smatraju najboljim da razviju i realizuju velike ideje jer su njihovi timovi diversifikovani i aktivni kroz sve kanale.

Predstavljaju vrhunski oblik content marketinga onda kada probude jake emocije i komuniciraju poruku na način da inspirišu ljude da je podele, vrlo često na temu korporativno važne teme („purpose“). Nadam se da ćete uživati u ovim primerima:

Free the Kids


Real Beauty Beats

Zbog čega je ovaj samit poseban?

Prvi pozitivan utisak se odnosio na listu predavača. Većinu su činili predstavnici najvišeg rukovostva najvećih svetskih agencija, uvaženi poslovni konsultanti s projektima na barem 5 kontinenata, analitičari, kreativci, inovatori... Prosek godina u publici je bio 55 i svi su tu jer i dalje žele da idu napred, da spremni dočekaju budućnost, predvide trendove i budu nosioci promena. Svi oni ilustruju strast prema našem poslu i poznatu izreku Stiva Džobsa „Stay hungry, stay foolish“.

Svako izlaganje je bilo dobro isplanirano, s jasnim porukama i vrednim podacima. Ni u jednoj studiji slučaja, predavanju ili panelu nisam osetila nespremnost ili samopromociju. Svi su došli sa istim ciljem – da pomognemo jedni drugima, razmenimo iskustva i podignemo struku na još viši nivo.

Izazovi o kojima smo govorili su relevantni i za naše tržište. Budžeti su viši, to nije nikakva novost. Bitka oko sadržaja za digitalne kanale je u Evropi završena u korist PR agencija. Važno je da napomenem da budžeti naših kolega u inostranstvu podrazumevaju i ozbiljne procente usmerene na istraživanja i analizu podataka, što je trend koji očekujemo.

Promene su konstantne, budućnost je svetla, a kolege su optimistične. Čeka nas dosta posla, što je dobra vest.

Sledeće godine se ovaj skup održava u Helsinkiju... Chapter 4 tim će ići, nadam se da se vidimo (i) tamo.