NEMA VIŠE BESPLATNOG RUČKA NA FACEBOOKU
18.02.2015

NEMA VIŠE BESPLATNOG RUČKA NA FACEBOOKU

Ukoliko ste administrator neke facebook stranice, sigurno ste mogli da primetite još s kraja 2013. godine kako vaše postove više ne lajkuje isti broj ljudi, odnosno kako je reach vaših objava znatno opao. Epilog je bio taj da je krajem 2014. Facebook odlučio da potpuno ukine prirodni reach postova, koji je počeo da se primenjuje od januara 2015. To u prevodu znači da ukoliko nemate atraktivan sadržaj, a želite da ga vidi veći broj lajkera, morate da uložite u oglašavanje.

Zbog čega se Facebook odlučio na ovakav potez?

Na polju komunikacija, uvek se težilo originalnosti, odstupanju iz šablona, atraktivnosti odnosno težnji da budeš drugačiji od drugih kako bi bio primećen. Nakon određenog vremena i ispoljene kreativnosti, dođe i faza kada se sadržaj kopira, ponavlja i nakon nekog vremena provedenog na platformi shvatite da je svaki drug post sličan. Upravo je to facebook hteo da spreči. Da sadržaj na news feedu ne bude identičan i dosadan, da to ne budu samo kuce i mace, već da sadržaj koji postavite ima svoju vrednost, odnosno karakteristiku deljivosti. To se može primetiti kada objavite post koji sadrži relevantne/zanimljive informacije za vaše fanove, reach se povećava zbog klikova, lajkova, deljenja.

Npr, na facebook stranici kompanije koja se bavi energetskom efikasnošću – Schneider Electric, lajkere će zanimati funkcionalnost proizvoda, ušteda energije i tu će pre ići edukativniji i informativan sadržaj. S tim u vezi, na stranici se objavljuju funkcionalnosti i dizajn utičnica i prekidača, saveti za korišćenje sunčeve energije, energije vode, odnosno komunicira se konkurs za izradu Android aplikacije sa temom energetkse efikasnosti kao cilj za podsticaj i edukaciju studenata. Sa druge strane, lanac restorana ili brend grickalica će imati zabavniji, lepršaviji sadržaj, shodno strukturi njihovih lajkera. Pa tako McDonald’s postavlja zanimljive ilustracije sa svojim prozivodima, uz komentar koji poziva na interakciju, a za vreme Svetskog prvenstva u fudbalu kreirani su video klipovi sa postizanjem golova, gde su u ulozi fudbalera bili krompirići. Facebook jednostavno želi da se korisnici što više zadrže na njihovoj platformi zbog objava koje će im biti korisne.

Međutim, vrednost postova nije primarni aspekt smanjenja reacha. Svaka kompanija teži da ostvari veće prihode, pa tako je i facebook razvio biznis plan. S obzirom na to da su brendovi i kompanije na facebooku, na početku pojavljivanja na ovoj mreži, imale za cilj što veći broj fanova, kojima su kasnije plasirali sadržaj, danas to ne daje iste rezultate. Broj lajkera/fanova danas zavisi od toga koliko ste uložili u vidljivost stranice (facebook ads). Ova konstatacija se ne odnosi toliko na stranice za zabavu, čiji sadržaj pravi prirodan reach. Pre broja lajkera, važnije po komunikaciju brendova i kompanija je struktura lajkera/fanova, pažljivo odabrana targetiranjem užih ciljnih grupa. Da biste sada svoju informaciju proširili na veći broj targetiranih korisnika na facebooku, nije dovoljno samo objaviti post i sačekati da se “čudo dogodi”. Kao što morate da platite bilbord pored puta kako bi neko video vašu reklamu, tako je neophodno platiti i post da bi ga videli korisnici. Odnosno korišćenjem plaćene forme Boost post, i dodatnim targetiranjem, možete dobiti rezultate koje ste očekivali.

I da se ne zaboravi jedna činjenica - brendovi ne poseduju lajkere na svojim stranicama, samo ih pozajmljuju od facebooka!

Danas svoje prisustvo na facebooku morate obezbediti ili diferencijalnim, relevantnim sadržajem ili plaćanjem oglasa. Ovakvim potezom, facebook je završio svoje promene i postao medijski kanal, kao radio ili televizija. Ne postoji više besplatan reach.