Osvrt na Webiz2017 i možemo li pretpostaviti šta nas čeka u 2018?!
29.11.2017

Osvrt na Webiz2017 i možemo li pretpostaviti šta nas čeka u 2018?!

Sredinom novembra sam po prvi put, sa tri koleginice iz agencije, prisustvovala konferenciji #Webiz edukacija i nije da nisam imala želju još ranije da dođem na neku od ovih izuzetno hvaljenih konferencija, od strane ljudi do čijeg mišljenja mi je stalo, ali jednostavno se nisu složile kockice...
Od ulaska u garažu hotela „Galleria“ u Subotici, gde se održavala konferencija, preko registracije, prijavljivanja u hotel, soba, sale za predavanja i samih predavača do druženja u pauzama - sve je bilo na vrhunskom nivou i podređeno slušaocima. Slobodno mogu reći da je ovo bila jedna od najboljih domaćih konferencija kojima sam prisustvovala.
Konferencija se sastojala od trodnevnih predavanja kroz module o aktuelnim izazovima sa kojima se susreću industrije marketinga, oglašavanja, digitalnih medija, istraživanja tržišta do predviđanja i pretpostavki šta nas čeka u 2018. Malo mi je nedostajalo da se čuje i priča ljudi koji se bave odnosima s javnošću, mada bi se ona u mnogome poklopila i sa kreativcima i sa onim što su agencije za istraživanje tržišta otkrile. Biće teško sažeti sve što je rečeno u dvadesetak sati predavanja i preneti u jedan tekst, ali evo mog viđenja onog o čemu se diskutovalo na #Webiz2017.
Prvi dan su otvorili kreativci - svetski priznati i nagrađivani kreativni direktori i pojedinci čija se viđenja kreativnosti, odnosa klijent – agencija i očekivanja potpuno poklapaju sa iskustvima kakva mi u našoj #pr industriji imamo.

Svi se slažu da je teško izmisliti nešto potpuno novo i nešto što nije viđeno, više je to kombinacija onog što već postoji i potreba današnjeg potrošača. Nema više univerzalnih kampanja i reklama koje su primenjive na široke narodne mase i nije TV baš idealan medij kojim se poruka prenosi do svakog potrošača, bez obzira što je prema istraživanjima i dalje na visokom mestu u Srbiji. Vremena se što zbog novih tehnologija, što zbog novih kanala komunikacije, menjaju nezamislivim brzinama. Brend više nije taj koji diktira trend i vezuje potrošača za sebe, već je situacija obrnuta i potrošač će reagovati samo ako mu određeni brend ponudi ono što njemu u tom trenutku treba. Ideje dolaze od potrošača i zato imamo tako mnogo #StartUp kompanija širom sveta koje rešavaju potrebe potrošača.
Ostaju decenijski izazovi neodgovarajućih ljudi na važnim pozicijama u kompanijama, nerazumevanja između agencija i kompanija, pravljenja kampanja za predstavnike kompanije, a ne za ciljne grupe... Agencije često ne znaju ciljeve kompanij i nemaju iste ciljeve kao i klijenti zbog čega često dolazi do nepoštovanja i nipodaštavanja rada ljudi u agencijama, a sve češće brifovi dolaze u jednoj rečenici ili telefonskim putem, bez detaljnije razrade o tome šta je to što klijent zapravo želi. Ostaje nerazumevanje da je kreativnost proces, a ne trenutak i da ne može vremenski da se ograniči. Budžeti su druga priča i za neke kampanje je presudna ideja, a ne novac... Ono što se potvrdilo u praksi je da:

  • obično ideja koja se prva javi nakon brifa bude i najbolja ideja i samo se dodatno razrađuje,
  • dobar brif je onaj iz koga se na prvo čitanje shvate benefiti,
  • mora više da se ulaže u istraživanje i defiisanje ciljnih grupa,
  • sadržaj mora da se personalizuje i bude u formatu koji ciljna grupa koristi,
  • najjednostavnija rešenja su i najbolja rešenja i pamte vas samo po tome koliko je dobar poslednji projekat na kom radite.

Činjenica je da živimo u vizuelnoj eri i da se pažnja potrošača smanjuje i u naredoj godini se sadržaj mora formirati prema tim parametrima. Niko ne očekuje da će u narednoj godini rasti budžeti, ali svi se slažu da će se još više raditi i svaka kampanja mora da se vezuje za istinu i emociju i mora se razmišljati šta je to što je bitno ljudima.

Drugi dan je uglavnom bio posvećen digitalnom marketingu i „novim“ kanalima komunikacije i tu se čula slična priča kao i prvog dana. Zaključak je da se pored toga što se mora odlično poznavati ciljna grupa, ne sme se dozvoliti da neke novine prođu pored vas, mora se stalno istraživati, pratiti globalne trendove i brendove, čitati i sve novo što se sazna deliti sa kolegama i klijentima. Cilj svake kampanje, ne samo digitalne, mora da bude usklađen sa biznis ciljevima klijenta i da kampanja doprinese poboljšanju biznisa. Ko ima podatke i zna da ih iskoristi i analizira, taj je danas u ogromnoj prednosti.
Treći dan je bio posvećen istraživanjima o tome šta današnji konzumenti prate, koji mediji utiču na njihove izbore, koje kanale komunikacije koriste i na kraju kako se meri uspešnost kampanja. Ključni faktor za merenje uspešnosti kampanja u 2018. će biti viewability. Korišćenje videa će nastaviti da raste i u 2018.,  ali je savet da se TVC ne stavljaju onlajn već da se kreiraju formati koji su prilagodljivi onlajn medijima. Kvalitetan sadržaj je ključ uspešnih kampanja. Influenseri će biti važni i naredne godine, ali se moraju pažljivo birati. Nastaviće se trend sa AdBlockerima i Google će biti najveći AdBlocker.
Ostaje nam da se nadamo da će poverenje i poštovanje između agencija i klijenata postati standard, da će budžeti biti primereni zahtevima, a zahtevi rokovima. Ono što je sigurno je da ćemo svi morati mnogo više da učimo na dnevnom nivou i da se prilagođavamo potrebama korisnika, da se više baziramo na istraživanjima i da više koristimo podatke kako bismo odabrali pravi kanal da dođemo do ciljne grupe i da prihvatimo činjenicu da se naše industrije najdinamičnije menjaju i transformišu, a da mi moramo da hvatamo korak sa svim novinama koje se pojavljuju na tržištu, usput ne zanemarujući etičke norme kojih se pridržavamo.

Autor: Milena Avramović-Bjelica